6 tips voor jouw bullet journal

08:00 The DIY Life 0 Comments


Als ik met mijn bullet journal bezig ben, zijn er soms momenten dat de inspiratie even weg is, dat het soms niet lukt of dat ik gewoon té perfectionistisch ben. Ken jij die momenten ook? Dan heb ik 6 tips voor hoe je deze inspiratieloze momenten of andere lay-out issues op kan lossen!

1. Kies een thema

Toen ik nog maar net bekend was met het fenomeen 'bullet journal', kwam ik er al snel achter dat veel mensen elke maand of zelfs elke week een ander thema gebruiken. Dit zorgt voor variatie in je bullet journal, en je kan al je pagina's in dezelfde stijl maken, wat uiteindelijk ook weer eenheid geeft elke maand. En als je een thema in januari maakte, en die in juli nog een keer wilt doen, waarom niet? Het is jouw bullet journal, dus jij kan er in maken wat jij mooi vindt! Als je inspiratie wilt voor thema's, bekijk dan mijn thema voor juli, augustus of september.


2. Trackers en schema's


Een bekend onderdeel van een bullet journal is onder andere de 'Habit Tracker', waarin je een aantal activiteiten bijhoudt die je in die maand doet. Dit kunnen activiteiten zijn gerelateerd aan je beroep, je hobby of je persoonlijke leven. Wat ik zelf bij houd in mijn Habit Tracker, kan je hier vinden in mijn bullet journal setup van augustus. Er zijn nog tal van andere trackers, zoals hoeveel water je op een dag gedronken hebt, wat je gegeten hebt of welke boeken je gelezen hebt.


3. Je bullet journal bijhouden


Wat ik eigenlijk nog wel de grootste challenge vind van een bullet journal is om hem ook daadwerkelijk bij te houden. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld de Habit Tracker elke dag bijhoudt, of als je in je bullet journal een agenda hebt gemaakt, dat je die dan bijhoudt. Als je wél je bullet journal up-to-date houdt, krijg je een beter inzicht in je dagelijkse activiteiten of andere dingen die je bijhoudt in je bullet journal.


4. Agenda


Zoals ik al eerder genoemd had, kan je je bullet journal ook gebruiken als agenda. Het is erg leuk om het thema van de maand ook te integreren in je agenda. Dus als je een thema met rozen hebt, dat je dan de rozen ook terug laat komen in de agenda van je bullet journal. Zelf gebruik ik mijn bullet journal niet als agenda, en hier heb ik bewust voor gekozen. Ik gebruik namelijk alleen een digitale agenda, omdat ik dat het fijnst vind werken. Dit heb ik wel geprobeerd in de maand juli (zie hieronder), maar ik heb de agenda eigenlijk niet gebruikt.


5. Social media


Ben je op zoek naar inspiratie voor een thema, of wil je weten welke trackers er allemaal zijn? Inmiddels is de trend van bullet journaling zo bekend geworden over de hele wereld, dat er op social media zoals Pinterest en Instagram ontzettend veel inspiratie te vinden is voor thema's. Zelf gebruik ik aan het einde van elke maand soms ook social media om ideeën op te doen voor het thema van de nieuwe maand.


6. Decoraties


Naast het maken van de thema's en de trackers, vind ik het ook heel erg leuk om mijn pagina's te versieren. Dit kan bijvoorbeeld met washi tape, stempels, stickers of (water)verf. Het leuke is dat je stempels kan gebruiken om je thema extra nadruk te geven. In augustus had ik bijvoorbeeld een setup met cactussen, waarbij een cactus stempel van de Action heel goed van pas kwam!


Heb jij nog een goede tip voor mede-bullet journalers? Laat hem dan hieronder in de reacties achter!

Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

6 tips voor jouw bullet journalThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.