3x een quote handletteren op verschillende manieren

08:00 The DIY Life 0 Comments


Als je geïnteresseerd bent in handlettering, weet je waarschijnlijk ook dat er ontzettend veel verschillende manieren, lettertypes en decoraties zijn die je voor een quote kan gebruiken. Het leuke is dat je oneindig kan oefenen en experimenteren met verschillende combinaties en er zijn genoeg quotes om je je leven lang zoet te houden. Vandaag wil ik je een eindje op weg helpen, door je drie manieren te laten zien hoe je een quote kan schrijven.

Zonet zei ik al dat er veel verschillende lettertypes zijn voor handlettering. En dat is zo: er zijn er duizenden...! Als je daaruit een keuze wilt maken, kan dat erg lang duren. Daarom wil ik je op weg helpen met drie verschillende lettertypes. Maar daarnaast laat ik je ook zien hoe je de quote leuk kan versieren met decoraties!

1. Klassiek


De eerste quote is op de 'klassieke' manier gemaakt, oftewel: aan elkaar geschreven en met veel lussen. Om de letters allemaal even groot te laten zijn, kan je met een liniaal lijnen trekken om de letters daartussen te schrijven. Vervolgens kan je beginnen met je quote te schrijven. Een tip: begin altijd met potlood, zo kan je de letters nog aanpassen. Binnen het klassieke lettertype zijn er ook nog weer varianten. Als je graag vanaf een voorbeeld werkt, beveel ik je aan om die op te zoeken op social media (Pinterest, Instagram of Youtube). En als het niet meteen de eerste keer lukt, gewoon blijven oefenen! Zelfs de beste handletteraars zijn ergens begonnen.


2. Speels


Bij de eerste quote is alles in hetzelfde lettertype geschreven. Dit hoeft niet, en het is juist leuk om met verschillende lettertypes te spelen. Begin weer met het trekken van lijnen, en met het schrijven van de quote met potlood. Het duurde voor mij iets langer om deze quote te maken, omdat ik alles in het midden wilde hebben. In feite heb ik hier drie verschillende lettertypes gebruikt, namelijk:
- Beginnen en eindigen bij de onderste lijn (het lettertype kan zelfs van de ene kant van het papier naar de andere kant van het papier lopen, of je schrijft op deze manier meerdere woorden aan elkaar)
- Dunne blokletters
- Aan elkaar schrijven zoals dat op de basisschool wordt geleerd (als dat tenminste nu nog zo is)

Een leuk aspect bij deze quote is dat er decoraties bij zijn in de vorm van takjes met blaadjes. Deze zijn heel eenvoudig te maken. Je trekt een lijn (mag kaarsrecht, maar als dat niet zo is, geeft dat juist een speels effect) en tekent lusjes op diverse plekken aan de boven-, linker- en rechterkant van de lijn. Daarna kan je (optioneel) in elke lus een klein streepje zetten en tadaa! Daar heb je een leuk takje. Super makkelijk, maar heel erg leuk om mee te werken.






3. Simpel


Een quote hoeft niet ingewikkeld te zijn, of met veel verschillende lettertypes gemaakt te worden. Als je een korte quote hebt, maar wel variatie wilt, kan je twee lettertypes gebruiken, zoals op de foto hieronder. Eerst heb ik weer lijnen getrokken en met potlood de quote getekend. Daarna heb ik ervoor gezorgd dat de letters weer in het midden staan. Het leuke is dat je met het dunne bloklettertype ook nog weer variaties kan bedenken. Bij dit lettertype heb ik bijvoorbeeld het tweede horizontale streepje van de letter E hoger gezet. Om nog een beetje te decoreren heb ik sterren en stipjes om de quote heen getekend.

Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

3x een quote handletteren op verschillende manierenThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.