Omdenken: zo kan het ook!

09:18 The DIY Life 0 Comments


Hoor je wel eens mensen zeggen dat iets onmogelijk is? Of dat je het maar beter niet kan doen, want het gaat toch niet lukken? Zet die woorden eens opzij, en bekijk het eens van een andere kant, oftewel: omdenken! Laat je niet beïnvloeden door wat anderen over je zeggen of wat ze misschien van je denken. Ik merk zelf namelijk dat ik me heel veel aantrek van wat anderen van me zeggen, dat ik vaak eerst denk "wat zullen zij wel niet denken als ik dit of dat doe", in plaats van dat ik het gewoon doe. En dit is zó jammer!

Het beste uit jezelf halen wordt wel eens gezegd, maar hoe doe je dat? Het begint allemaal met omdenken en je niks aantrekken van wat anderen zeggen. Ik geef je een aantal tips hoe je dat kan doen!

Kritiek versus feedback

Soms wordt kritiek en feedback door elkaar gehaald. Kritiek heeft een negatieve laag en feedback is juist opbouwend en positief bedoeld. Probeer deze twee uit elkaar te houden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zegt: "wat heb jij een slechte les gegeven", is dat duidelijk als kritiek bedoeld. Maar wanneer die persoon zegt "ik zag je tijdens de les dit en dat doen, misschien is het beter om dit zo te doen", is dat bedoeld als feedback. Feedback zal altijd persoonlijk zijn en gericht op jou, met de bedoeling om nóg beter te presteren en je vaardigheden verder te ontwikkelen.

Jezelf blijven

Het aller-allerbelangrijkste is om jezelf te blijven. Jij bent prachtig zoals je bent, daar heeft God voor gezorgd. Met al jouw eigenschappen, karaktertrekjes en zelfs je manier van doen en laten ben jij de enige van jou op deze wereld, en je bent prachtig! Blijf lekker jezelf, doe wat je graag wilt en laat je daarbij vooral niet tegenhouden door mensen die vinden dat jij moet veranderen! De enige die kan zeggen dat je moet veranderen, ben je zelf.

Omdenken

Wanneer je de bron van de kritiek hebt gevonden, is het tijd voor omdenken. Misschien ken je de gelijknamige pagina op Facebook wel, waarop je leuke verhaaltjes en quotes kan vinden over omdenken. Mensen die de situatie net even iets anders bekijken. Een aantal quotes die ik op die pagina tegenkwam, wil ik met jullie delen:

Je hoeft geen ander mens te zijn om problemen eens anders aan te pakken - Omdenken
Als vijftig miljoen mensen iets doms beweren, wordt het daarom nog geen waarheid - Omdenken
Het woordenboek beschrijft omdenken als een techniek om problemen om te zetten in mogelijkheden, en dat is precies wat ik je vandaag wil meegeven! Als het leven tegenzit of je gaat door een zware periode heen, heb je twee keuzes: of je gaat bij de pakken neerzitten en hoopt dat het goed komt, of je ziet mogelijkheden om door te zetten, te vechten en daadwerkelijk ervoor zorgen dat het weer goed komt.

Van problemen naar mogelijkheden

Dat is allemaal wel makkelijk gezegd hoor, mogelijkheden maken van problemen, maar hoe doe je dat dan? De eerste stap is van een probleem een feit maken. De stap maken van ja-maar (het is niet wat het zou moeten zijn en dat is een probleem) naar ja-en (het is, wat het is). Daarna kijk je welke nieuwe mogelijkheden ontstaan door de feiten volledig te accepteren, dus volledig 'ja' te zeggen tegen de realiteit (Omdenken).

En nu jij!


Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Facebook, Instagram en Pinterest!


Wat je misschien ook leuk vindt:

Omdenken: zo kan het ook!The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.